facebook
Aktualności
CHIŃSKIE INWESTYCJE W SERBII SIĘGNĄ 10 MLD DOLARÓW

Serbskie władze zacieśniają współpracę z chińskimi inwestorami, a prace nad projektami będącymi częścią globalnej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku nabierają w tym kraju tempa. Serbia nie kryje swoich aspiracji, by stać się regionalnym hubem transportowym.

   Niedawne prognozy Banku Światowego sugerują, że serbska gospodarka w najbliższych latach zanotuje znaczny wzrost, sięgający nawet 3,5 % w 2019 roku. Tak optymistyczne prognozy to między innymi wynik serbskich planów zmierzających do uczynienia z tego kraju ważnego ogniwa w chińskim projekcie OBOR. 
   W wywiadzie udzielonym China Daily, chiński ambasador w Serbii Li Manchang zdradził, że wartość obecnych oraz zaplanowanych chińskich inwestycji w tym kraju wyniesie ok. 10 mld dolarów. Jak podkreślił, wysokość tych inwestycji to głównie zasługa serbskiego rządu, który dostrzegł wagę i potencjał chińskiej inicjatywy One Belt and One Road (OBOR). Zarówno serbski prezydent Tomislav Nikolic, jak i prezydent elekt Aleksandar Vucic regularnie podkreślali, że zainicjowana przez prezydenta Xi Jinping w 2013 roku inicjatywa pomoże zakończyć okres stagnacji w światowej gospodarce, wywołany kryzysem w 2008 roku. Chiny i Serbia podpisały memorandum o współpracy w tym zakresie w 2015 roku. 
   Serbski wicepremier i minister spraw zagranicznych Ivica Dacic potwierdził, że Vucic będzie stał na czele serbskiej delegacji podczas Forum Międzynarodowej Współpracy Pas i Szlak, które odbędzie się w połowie maja 2017 roku w Pekinie. Ten fakt, jego zdaniem, podkreśla wagę, jaką Serbia przywiązuje do projektu OBOR. Zdaniem Dacica projekt ten stanowi doskonałą okazję dla regionalnego rozwoju oraz zwiększenia handlu. Serbia aspiruje do miana regionalnego hubu transportowego, w związku z czym jest żywo zainteresowana zacieśnianiem współpracy chińsko-serbskiej. Obecnie trwają rozmowy na temat uruchomienia bezpośrednich lotów pomiędzy Serbią i Chinami, duży rozgłos zyskał także projekt utworzenia szybkiej linii kolejowej pomiędzy Belgradem a Budapesztem. Prace nad projektem mają ruszyć w przeciągu roku i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie to pierwsza linia kolejowa w Europie wybudowana przez Chińczyków. 
   Ambasador Li w swoim wywiadzie zwrócił także uwagę na fakt, że w Serbii znajduje się pierwszy w Europie wybudowany przez Chińczyków most. Ponadto Serbia była pierwszym krajem, który zniósł wizy na wjazd do kraju i pobyt w nim do 30 dni dla posiadaczy chińskich paszportów. Chińskie firmy są już w trakcie budowy autostrad i elektrowni na terenie Serbii, pracują nad udoskonaleniem oczyszczalni ścieków oraz systemu grzewczego w serbskiej stolicy, chińscy inwestorzy podpisali także kontrakt na budowę obwodnicy Belgradu. Zdaniem ambasadora Li, dzięki zdecydowanym krokom serbskiego rządu, mającym na celu wykorzystanie okazji do zacieśnienia współpracy z Chinami, Serbia obecnie odgrywa wiodącą rolę w tym zakresie, a inne kraje europejskie mogą podążyć jej śladem.
   Według Branislava Djordjevic, dyrektora Instytutu Polityki Międzynarodowej i Gospodarki w Belgradzie, biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną i ekonomiczną na Bałkanach, łatwo jest dostrzec wagę uczestnictwa w chińskiej inicjatywie budowy nowego jedwabnego szlaku. Jest to kwestia istotna nie tylko dla Serbii, ale także dla innych krajów w regionie. Jak podkreślił Djordjevic, stając się uczestnikiem chińskiej inicjatywy Serbia wzmocniła swoją pozycję ekonomiczną i polityczną, a co za tym idzie – zwiększyła swoje szanse na członkostwo w UE.
  
  
Na podst. China Daily